– Turkulaiset ovat löytäneet hienosti takaisin keskustaan. Viime vuonna Toriparkissa oli kovaa kasvua. Siitä huolimatta nyt alkuvuonna kävijämäärät ovat nousseet yli 30 % viime vuodesta, kertoo Jari Pölönen. Hän on Turun Toriparkki Oy:n, Tori Energia Oy:n ja Koy Turun Metron hallituksen puheenjohtaja sekä Koy Turun Toripaviljonkien hallituksen jäsen. Nämä neljä yhtiötä muodostavat kokonaisuuden Turun kauppatorin taustalla.
Kävijämääriä nostaa houkutteleva tori, joka kuhisee elämää ja värejä. Auringossa torikahvilla istuessaan ei kaupunkilainen välttämättä tule ajatelleeksi, millainen näkymätön tekninen kokonaisuus ympärillä pyörii. Pelkästään jalkojen alla oleva yli 25 000 neliön putkisto lataa aurinkoenergiaa savimaahan odottamaan talvea. Koy Turun Metron tilat liittävät yli 600 ajoneuvon maanalaisen pysäköintilaitoksen saumattomasti toriin ja ympäröiviin kiinteistöihin. Näyttävien paviljonkien katoilla ilmastointilaitteet varmistavat miellyttävän sisäilman niin ravintoloissa kuin pysäköinnissä.
– Kiinteistöteknisesti tarkasteltuna kokonaisuus on kompleksinen, ja osin kiinteistötekniset järjestelmät ovat eri toiminnoilla yhteisiä tai menevät ristiin. Kokonaisuutena tämä on erityinen, varmasti myös mielenkiintoinen, Jari Pölönen luonnehtii.
Kun kaikki toimii, ei tekniikkaa taustalla edes huomaa. Silloin torikävijän kokemus on loistava.
”Asenteen ja reaktioaikojen on oltava kunnossa”
Kiinteistöhuollon kumppani otettiin mukaan varhaisessa vaiheessa, jo ennen kuin kaikki oli valmista tilojen käyttöönottoon.
– Etsimme huoltokumppania suositusten kautta, ja tapasimme eri toimijoiden avainhenkilöitä. Mietimme valinnassa sitä, kenellä olisi kyky ja oikea asenne ottaa haltuunsa tällainen kokonaisuus. Tällaisessa kokonaisuudessa homman on toimittava ja huoltokumppanin asenteen sekä reaktioaikojen oltava kunnossa, Pölönen kertoo.
Perinteinen palveluasenne, talotekninen osaaminen
Turun kauppatorin yhtiöille kiinteistöhuolto tarkoittaa taloteknisten järjestelmien ylläpitoa, huoltoa ja ohjausta. Tästä kokonaisuudesta Turun Kiinteistöässän tekninen huolto ja LVISA-tiimi on nyt vastannut parin vuoden ajan.
– Voidaan sanoa, että kaikki on nyt valmista. Viimeisiä järjestelmä otettiin käyttöön vuosi sitten, ja niiden osalta tehdään vielä automatiikan säätöjä. Takuutarkastusvaihe lähenee. Kun viimeisetkin takuupuutteet on korjattu, päästää siirtymään jatkuvan ylläpidon vaiheeseen, Pölönen toteaa.
Hän kertoo, että Kiinteistöässä on lunastanut odotukset.
– Pääsimme tekemään työtämme ja tutustumaan kohteeseen sekä sen rajapintoihin hyvissä ajoin, jo urakoitsijoiden rinnalla. Meille on jaettu tietoa siten, että pystymme palvelemaan vaihtuvissa tilanteissa hyvinkin nopeasti, sanoo aluejohtaja Henri Harka Turun Kiinteistöässältä.
– Näin tämän meidän nähdäksemme aina pitäisi mennä, Pölönen lisää.
– Taustamme on perinteisessä kiinteistöhuollossa, joten meille kohdetuntemus, jatkuva kumppanuus ja asiakaspalvelu ovat perusasioita. Tätä samaa asiakaslähtöistä mallia me toteutamme myös taloteknisissä palveluissa. Meillä ei tehdä yksittäisiä keikkoja, vaan haluamme ymmärtää ja katsoa kokonaisuutta, Harka sanoo.